Blog
Kies rubriek
  • Alle
  • actueel
  • kijk/lees-tips
  • Risk & Governance
What if

Levensverzekeraars leren van het V&D-debacle

Levensverzekeraars en V&D: what’s the difference?

Het kan je niet ontgaan zijn: het faillissement van V&D. Aan ruim 125 jaar warenhuishistorie komt een einde. De ondergang van V&D is vooral toegeschreven  aan de combinatie van een kredietcrisis, het online winkelen en het sprinkhanengedrag van private equity bedrijven. Oh ja, en natuurlijk de bloedhete winterperiode. Pure overmacht:  aan de ijverige inzet van V&D om het tij te keren heeft het niet gelegen toch?

In het Financieele Dagblad memoreerde Professor Arie van der Zwan, door medeoprichter Anton Dreesmann eind jaren 80 aan het V&D roer geplaatst, de werkelijke oorzaak van het faillissement.  De warenhuizen van V&D maakte sinds het eind van de jaren ‘80 verlies, het business model was hopeloos verouderd (toen al), er was te veel personeel en te weinig omzet. Voor zover ik weet waren in die tijd de winters koud en het elektronisch shoppen net zo vanzelfsprekend als een integere bedrijfscultuur bij Volkswagen.

Dreesmann verfoeide de saneringsplannen van Van der Zwan waarbij 1400 arbeidsplaatsen zouden verdwijnen. Hij noemde het asociaal. Van der Zwan moest eruit en V&D strompelde door naar een uiteindelijk faillissement. Het ontbreken van goed leiderschap en het lef om ingrijpende veranderingen door te voeren hebben V&D de das omgedaan en niet de bloesem aan de bomen in hartje december.

Een vergelijkbaar  scenario voltrekt zich in de levensverzekeringssector. Het is allang  bekend dat vergeleken met 2007 de omzet met 45% is gedaald. En dat levensverzekeraars al een aantal jaar meer uitkeren dan dat er binnenkomt.

Juist daarom is het zo zorgelijk dat er nog geen echte veranderingen zijn doorgevoerd. En met echt bedoel ik niet de consolidaties en ontslagrondes die achter ons liggen. We praten over een verwachte teruggang in de markt van ruim 60% gemeten naar de hoogtijdagen van voor de crisis. Dat vraagt om zwaardere maatregelen. In ieder geval een ingrijpende verandering van het businessmodel en – niet leuk maar wel noodzakelijk – het terugbrengen van het aantal verzekeraars met 60% (gemeten naar marktaandeel).

Gebeurt dit niet dan vrees ik dat levensverzekeraars net als V&D, niet in staat zijn te overwinteren.

Meer weten? Luister ook de nieuwjaarsuitzending van RadioEenvandaag.